Clicky

detail-blog
  • دسته‌بندی‌ها خدمات
  • نویسنده seoManager
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه 20 دقیقه
می 2, 2021

روش های هوشمند سازی ساختمان

روش های هوشمند سازی ساختمان

روش های هوشمند سازی ساختمان (فیلم+pdf)

امروز میخوام داستان هوشمند شدن خانه ام رو برای شما تعریف کنم اول میخوام از اینجا شروع کنم که چی شد که من تصمیم به انجام این کار گرفتم همه چیز از روزی شروع شد که بعد از یک هفته مسافرت به خانه برگشتم و دیدم که ای وای قبل از خارج شدن از خونه من یادم رفته بوده چراغ ها و کولر رو خاموش کنم تمام این مدت روشن مونده بودن به خاطر همین کولر سوخته بود چند هفته بعد که قبض برق هم اومد دیدم که پول برق این ماه هم خیلی بیشتر از دفعات قبلی شده . این جور که حساب کردم من به جای پول هام رو پس انداز کنم هرماه باید پول قبض ها رو بدم پس برای پیدا کردن راه حل سراغ گوگل رفتم و با جست و جو فهمیدم که فقط هوشمند سازی میتونه چاره کار من باشه همین اول کار بگم برای درک کامل هوشمند شدن یه خونه می تونید مقاله ” تعریف خانه هوشمند چیست ” رو بخونید. خلاصه همینجور که داشتم تو گوگل میگشتم به چندتا شرکت که در این زمینه فعالیت میکنن برخورد کردم چون به نظرم مجموعه های معتبری بودن با هرکدوم قرار ملاقاتی تنظیم کردم در نهایت با شرکتی که به نظرم حرفه ای تر بود قرارداد بستم و در سریعترین زمان خانه ام را که مطابق با انتظاراتم بود رو تحویل گرفتم . اما ممکن خیلی از شما از مراحل این کار خبر نداشته باشید پس من مسیری که طی کردم را برای شما به صورت خلاصه آوردم پس با من همراه باشید .

شرکت جهان اسمارت

من برای خانه ام از شرکت جهان اسمارت که یکی از شرکت های فعال در زمینه هوشمند سازی است کمک گرفتم این مجموعه در تمامی مراحل من را به بهترین شکل راهنمایی کرد و مطابق با خواسته های من خانه ام را به بهترین شکل طراحی و پیاده سازی کرد اگه شما هم قصد دارید این کار را انجام بدید می تونید شماره تماستون رو این پایین وارد کنید تا کارشناسان این مجموعه در سریع ترین زمان با شما تماس بگیرن . همچنین با مراجعه به سایت این شرکت می توانید عکس هایی از نمونه کارهای انجام شده توسط متخصصان این مجموعه را مشاهده کنید .

هوشمند سازی ساختمان به صورت بی سیم

مرحله اول انتخاب از بین انواع روش های هوشمند سازی ساختمان است که به دو طریق انجام میشه . راه اول ایجاد اتوماسیون خانگی ساختمان به صورت بی سیم است . در این حالت برای ارتباط تجهیزات و وسایل با یکدیگر از شبکه Wi-Fi استفاده میشه . نکته مثبت در این شیوه این است که نیازی به تعویض تابلو برق نداره و این تکنولوژی را به راحتی میشه پیاده سازی کرد ولی از طرف دیگر در صورت قطع شدن اینترنت و ایجاد مشکل در مودم ارتباط تمامی سیستم ها با یکدیگر قطع میشه پس در کنترل سیستم ها اختلال ایجاد میشه .

هوشمند سازی ساختمان به صورت با سیم

راه دوم به صورت باسیم است . در این حالت ارتباط سیستم ها از طریق کابل و سیم است که نوع این سیم میتونه سیم زوجی ، کابل شبکه و کابل KNX باشه . برای ارتباط سیمی بین اجزا یک تابلوی مرکزی در نظر گرفته میشه و سیم ها و تجهیزات داخل آن قرار میگیرن و فرمانی که از دستگاه من مثلا موبایلم صادر میشه به تابلوی می رود بعد به تجهیزات مورد نظرم هدایت میشه نکته مثبت این شیوه اینه که ارتباط سیستم ها با یکدیگر قطع نمیشه و هیچ اختلالی پیش نمیاد و نکته منفی این روش این است که در ساختمان های قدیمی و ساخته شده تمامی سیم کشی ها و تابلو برق باید به طور کامل عوض بشن پس میتونه هزینه زیادی داشته باشه 

انواع روش های هوشمند سازی ساختمان

مقایسه بی سیم و باسیم از لحاظ قیمت

حالا میخوام درباره هزینه صحبت کنم که برای همه موضوع مهمی است و باید بهش توجه بشه . حالت بیسیم به خاطر اجرا  روی بستر سیم کشی سنتی هزینه خرید و اجرای کابل انتقال دیتا نداره پس ارزان تر است ولی باید این رو هم بگم که هزینه تجهیزات بی سیم نسبت به تجهیزات باسیم بیشتر است مثلا اگر قرار باشه یک قسمت از یک خانه را هوشمند کنیم و اگر هر دو راه را در نظر داشته باشیم قطعا هزینه تجهیزات خانه بی سیم نسبت به باسیم بیشتر میشه دلیلش هم این است که به جای کابل شبکه باید از قطعات الکتریکی برای دریافت و ارسال اطلاعات استفاده بشه یا به جای تابلو برق که در روش سیمی کاربرد دارد باید تجهیزات اسمارت دیگری نصب بشه تا کار تابلو برق را انجام بده . اگر قرار باشه حالت سیمی را برای سیستم روشنایی هوشمند ، پرده برقی ، تهویه و امنیت در نظر بگیریم به طور حدودی هزینه ای معادل 47 میلیون تا 67 میلیون را داره که این هزینه به برندی که استفاده میشه هم بستگی داره و برای سیستم مدیریت ساختمان بی سیم این هزینه متناسب با پروتکل و برندی که انتخاب میشه بین 26 میلیون تا 39 میلیون متغیر است . البته عوامل دیگری هم در هزینه تاثیر دارن که در پایین براتون میگم . این نکته رو هم بگم که بعضی از تجهیزات بی سیم یا با سیم بودن براشون تعریفی نداره مثل قفل های هوشمند که یکی از رکن های مهم سیستم امنیتی خانه هوشمند هستند و در حال حاضر به عنوان مثال قفل دیجیتال سامسونگ حدودا 10-15 میلیون تومان هزینه بر می داره.

هزینه هوشمند سازی ساختمان

مقایسه حالت های بی سیم و با سیم از نظر تعمیر و نگهداری

بعد از مراحلی که در بالا گفته شد میرسیم به نگهداری و تعمیرات و اینکه چقدر قرار است هزینه داشته باشه .  در  با سیم همه ی تجهیزات در داخل تابلو برق قرار دارن در حالی که در بی سیم این تجهیزات در تمام خانه پراکنده شدن  پس میتونم بگم که تعمیر و نگهداری تجهیزات بی سیم سخت تر است همچنین بیشتر تجهیزات بی سیم به وسیله باتری تغذیه میشن پس باید هر چند وقت یکبار باتری عوض بشه یا بعضی از تجهیزات برای این که روشن بشن نیازمند تغذیه مجزا هستن پس باید یک سیم برای تغذیه به آن ها متصل بشه .

کدام سیستم بی سیم متداول تر است؟

اگر قرار باشد اتوماسیون خانگی از طریق بی سیم پیاده سازی بشه مهم است که در نظر گرفته بشه کدام یکی از شبکه های بی سیم برای به صرفه تر است . سیستم های  بیسیم در یک دسته بندی از ضعیف به قوی طبقه بندی میشن که معروف ترین آن ها زیگ بی (ZigBee)، بلوتوث (Bluetooth)، وای فای (Wi-fi)، زد ویو (Zwave)، ومو (Wemo) و نست (Nest) هستن که از بین شبکه های بی سیم که معرفی کردم سیستم وای فای نسبت به بقیه مقرون به صرفه تر است و دسترسی بهش راحت تر است به خاطر همین در خانه های هوشمند بی سیم بیشتر از وای فای استفاده می شود.

انواع پروتکل های ارتباطی

تجهیزات

در این جا میخوام تجهیزاتی که نیازه تا پیاده سازی را شروع بشه برای شما نام ببرم به طور مثال ترموستات برای تنظیم دما ، دستیار صوتی برای کنترل تجهیزات ، سیستم های حفاظتی هوشمند برای امنیت ، سیستم صوتی هوشمند خانگی برای سرگرمی به نظرم از محبوب ترین ها هستن  ولی مهم ترین تجهیزات عبارتند از :

پردازنده مرکزی

پردازنده مرکزی که هسته مرکزی تجهیزات اتوماسیون خانگی بوده و تمامی وسایل ساختمان را به یکدیگر وصل می کنه .

سنسورها

 انواع گوناگون سنسورها مانند حرکتی یا دما وظیفه جمع آوری اطلاعات و ارسال آن به پردازنده مرکزی را دارند.

پنل دیواری

 پنل ها در شکل های مختلف عرضه میشن و قابلیت متصل شدن به دیگر تجهیزات و کنترل وسایل را دارن .

بخش های قابل هوشمند سازی

 شاید اصلا ندونید که چه وسایلی در خانه به کار میرن یا امکانات خانه هوشمند شامل چه چیزهایی میشه پس من تعدادی از وسایل خانه را برای شما در اینجا مثال زدم که اگر در خانه وصل بشن می تونیم بگیم خانه مدرن و پیشرفته است .

هزینه

مهم ترین چیزی که باید به شما بگم اینه که به طور کلی انجام این کار ارزان نیست یعنی حتی اگه در آپارتمان کوچکی زندگی می کنید برای روشنایی باید 25 میلیون بپردازید یکی دیگه از وسایلی که جزو محبوب ترین ها و در عین حال گران ترین ها است پرده برقی اسمارت است که قیمتش از 7 میلیون برای هر پنجره شروع میشه و تا 12 میلیون هم میرسه یا برای مثال قیمت قفل الکترونیکی سامسونگ از 7 میلیون شروع می شه.به طور کلی اگه قرار باشه همه ی وسایل الکتریکی هوشمند را در یک خانه به کار بره باید هزینه ای نزدیک 375 میلیون را در نظر داشت اما عوامل دیگه ای هم هستن تاثیر دارن مثل این که کدام یکی از حالت های پیاده سازی اتوماسیون خانگی انتخاب شده من اینجا بعضی از عواملی که به نظرم بشترین تاثیر را دارن برای شما آوردم .

قدمت ساخت خانه

 در خانه در حال ساخت تجهیزات از همون اول در جای خود قرار میگیرن پس هزینه ها کمتر است چون تخریب و بازسازی نداره ولی در خانه های نوساز و  قدیمی باید تمام سیم کشی ها عوض بشن پس  هزینه بیشتری باید پرداخت .

نوع تجهیزات استفاده شده

نوع تجهیزات به کار رفته در هزینه تاثیر زیادی دارد به این صورت که بر اساس این که سیستم هوشمند باسیم ، بی سیم یا ترکیبی باشد در هزینه  تاثیر زیادی دارد.

متراژ ساختمان

هر چه متراژ خانه بیشتر باشد تجهیزاتی که به کار برده میشه بیشتر میشه و طبیعتا هزینه بیشتر خواهد شد . البته تجهیزات و سلیقه کارفرما نیز در هزینه تاثیر داره .

برند تجهیزات استفاده شده

طبیعی است که اگه تجهیزات به کار رفته از برند معروف باشه هزینه بیشتر میشه ولی در عوض کیفیت محصولات بالاتر میره و هزینه نگهداری کاهش پیدا می کنه .

زمان مورد نیاز

بعد از هزینه که در بالا به صورت کامل توضیح دادم مسئله ی مهم دیگه مدت زمانی است که پیاده سازی انجام میشه و خانه تحویل داده میشه پس بیایید راجع به این موضوع صحبت کنیم . باید بدونید که زمان مورد نیاز برای پیاده سازی صفر تا صد پروژه به محصولات خانه هوشمند که قراره نصب بشه بستگی داره بعضی از شرکت ها محصولاتی طراحی کرده اند که در حین ساخت خانه نصب میشن. اگر این دستگاه ها پیچیده باشن و قرار باشه یک خانه  به صورت کامل ساخته بشه چند هفته کار لازم داره تا همه چیز نصب و راه اندازی بشه ولی اگر قرار باشه یک یا دو دستگاه نصب بشه فقط به چند ساعت کار احتیاج است اما باید در نظر داشت که اگر خانه در حال ساخت نباشه باید قسمت هایی از آن مورد بازسازی قرار بگیره که همین کار کلی مرحله داره که باعث میشه کار پیاده سازی سیستم مدیریت ساختمان بیشتر طول بکشه .

انواع روش های هوشمند سازی ساختمان
مراحل هوشمند سازی ساختمان

مراحل هوشمند سازی برای خانه های قدیمی

حالا که بحث ما در بالا به خانه های قدیمی کشیده شد بهتره مراحلش را با هم یک مروری بکنیم .اگر خانه قدیمی باشه  علاوه بر کارهایی که در بالا گفتم باید کارهای اضافه تری نیز انجام بشه چون خانه های قدیمی احتیاج به بروز رسانی سیم کشی دارن پس مواردی که در پایین براتون آوردم را در نظر داشته باشید و توجه کنید که بقیه ی  مراحل همانند خانه های در حال ساخت است .

در این مرحله باید جای پریز ها و تابلو برق بر روی دیوارها علامت گذاری شده سپس تعداد لوله برق هایی که مورد نیاز است را باید مشخص کرد سپس محل هایی که مشخص کردیم را باید تخریب کنیم که این مرحله بسیار مهم است زیرا لوله های برق بعد از جایگذاری نباید تحت فشار باشند.

در این مرحله باید قوطی های برق و تابلو برق را در جای خود گچ کاری کرده به گونه ای که کاملا صاف و تراز باشند و بدون فشار در جای خود قرار گرفته باشد.

در این مرحله سیم کشی انجام می شود که در این مرحله ترتیب رنگ سیم ها باید رعایت شود اگر این مسئله رعایت نشود امکان اتصالی وجود خواهد داشت و از نظر استاندارد غیر اصولی است همچنین باید دقت شود که سیم ها خیلی کوتاه یا خیلی بلند نباشند و محلی که سیم ها به هم متصل می شوند با چسب برق باید کاملا عایق شوند.

در این مرحله تمام پریزها منظم در یک ردیف قرار می گیرند و روشنایی های دیواری نیز باید از نظر ارتفاع یکسان باشند که این ارتفاع نیز باید استاندارد باشد.

مزایا و معایب

خوب تا اینجا تونستیم یک دید کلی از پروسه هوشمند سازی و انواع شیوه های پیاده سازی زیرساخت های آن به دست بیاریم ولی بهتره مزایا و معایب را هم در نظر بگیریم زیرا با تحقیق بیشتر درباره این موضوع میتونیم آگاهانه این مسیر را طی کنیم .

چند نمونه ساختمان هوشمند

شاید فکر کنید که فقط خانه ها قابلیت هوشمند شدن را دارن که باید بگم اینطور نیست خلیی از ساختمان ها امکان مجهز شدن به این تکنولوژی را دارن . در حال حاظر شرکت های معتبر هوشمند سازی ساختمان در تهران و سایر شهرها در حال انجام پروژه های بزرگ در ساختمان های متنوعی هستن و اگه دنبال ایده برای خانه خودتون هستید بهتره سری به سایت این شرکت ها بزنید تا کلی طرح و ایده از نمونه کارهای این مجموعه به دست بیارید . یکی از این شرکت ها جهان اسمارت است که پروژه خانه من را در دست داشت برای دیدن نمونه کارهاش میتونید به شبکه های اجتماعی آن سر بزنید .

شیوه های هوشمند سازی ساختمان
خانه

 در این ساختمان به کمک برنامه ریزی قبلی به طور خودکار درب و پنجره ها قفل میشن  ،چراغ ها خاموش و روشن میشن ، گرمایش و سرمایش متناسب با دمای اتاق تنظیم میشه و در صورت وقوع آتش سوزی یا سرقت پیام هشدار به گوشی فرد فرستاده میشه .

رستوران

 با استفاده از سیستم هوشمند در این مکان روشنایی ، دما ، نورپردازی و امنیت رستوران را کنترل میشه و مهم تر از همه به کمک سیستم اعلام حریق  و سیستم کنترل امنیت میتوان نشت گاز و قطع شیر اصلی را کنترل کرد و رستوران را به طور کامل تحت نظارت داشت .

Trolly
هتل

دراین سبک از هتل مسافر به وسیله کارت دیجیتالی که شماره اتاق در آن ذخیره شده است به طور خودکار توسط آسانسور به طبقه مورد نظر می رود و با فعال شدن کارت در پذیرش دمای اتاق به طور خودکار تنظیم میشه ، چراغ راهرو برای راهنمایی مسافر روشن و بر روی تلویزیون اتاق پیام خوش آمد گویی ظاهر میشه .

ساختمان اداری

در این ساختمان  چراغ ها با ورود و خروج کارمندان خاموش و روشن میشن ، دسترسی کارمندان به برخی از نقاط ساختمان محدود میشه و در صورت وقوع آتش سوزی در یک طبقه سیستم اعلام حریق از توقف آسانسور در آن طبقه جلوگیری میکنه و بر روی نمایشگر پیام هشدار میفرسته .

نتیجه گیری

با اینکه چالش هایی در این مسیر وجود داره اما مزایای این سیستم ها بیشتر از معایبشان است پس خیلی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته اند و بهترین روش هوشمند سازی یک ساختمان برای هر مصرف کننده ای متفاوت است یعنی نمی توان گفت پیاده سازی اتوماسیون خانگی بی سیم بهتر است یا باسیم چون هر هر کدام در شرایط خاصی کاربرد خود را دارن و با توجه به تنوع زیاد تجهیزات اسمارت افراد میتونن تصوراتی را که در ذهنشون دارن به خانه خود منتقل کنن .

[pdf id=’45704′]

سوالات متداول

اگر بخواهید یک خانه را به طور کامل مجهز کنید باید انتظار داشته باشید که این کار چند هفته طول بکشد اما اگر بخواهید فقط در چند قسمت از خانه وسیله اسمارت به کار ببرید که پیچیدگی زیادی هم نداشته باشد این کار را می توانید در عرض چند ساعت انجام دهید.البته این که شما کدام یک از انواع راه های هوشمند سازی ساختمان را به کار ببرید هم مهم است.

بله در خانه قدیمی  باید تمام کابل های برق و سیم کشی تعویض گردند ولی در خانه در حال ساخت کار بسیار راحت تر است زیرا از همان ابتدا بستر سیستم مدیریت ساختمان فراهم می شود.

عوامل مختلفی در تعیین موثر هستند ولی کلیدی ترین آن ها متراژ خانه ، برند لوازم مصرفی و قدمت خانه هستند همچنین اگر بخواهید هوشمند سازی به طور کامل انجام شود هزینه بیشتر می شود.

 به طور کلی تمام قسمت های یک ساختمان را می شود هوشمند کرد به طور مثال می توان روشنایی خانه یا حتی سیستم گرمایش و سرمایش را جهت صرفه جویی در هزینه و مصرف انرژی اسمارت کرد به همین ترتیب تمام قسمت های بیرونی و داخل ساختمان را می شود مجهز کرد.

انواع روش های هوشمند سازی ساختمان

نظرات کاربران

  • سلام وقتی داشتم مطالبتون رو میخوندم این سوال برام پیش اومد که اصلا نمیشه یه خونه قدیمی رو با روش سیمی هوشمند کرد ؟

    • سلام آریا عزیز
      اینطور نیست که خانه های قدیمی رو نشه با روش سیمی هوشمند کرد این نکته وجود داره که این روش تو این خونه های قدیمی کار بیشتری نیاز داره مثل تخریب دیوارها برای عوض کردن سیم کشی سنتی و به روز کردن آن ها ، ولی در کل هر دو روش برای اکثر خونه استفاده میشه .

    دیدگاهی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    خانه هوشمند جهان اسمارت تکیه بر تجربه و توان نیروهای مجرب فنی ، در اختیار داشتن سبدی کامل از به روز ترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان و نیز ارائه محصولات و خدمات خود بر مبنای کیفیت برتر ، صرفه اقتصادی ‌، گارانتی و خدمات قوی توانسته جایگاهی شایسته به عنوان یک گروه پیشگام و پویا در میان سازندگان ساختمان های لوکس کسب نماید.

    کلیه حقوق این سایت متعلق به خانه هوشمند جهان اسمارت  می باشد

    بستن

    کالاها

    دسته بندی ها

    • ورود با پیامک
    • ورود با رمز
    user

    Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
    • تصویر
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • موجودی
    • وزن
    • طول
    • اطلاعات
    Click outside to hide the comparison bar
    مقایسه