Clicky

detail-blog
آگوست 28, 2022

ویلای هوشمند چیست؟ بررسی ویژگی‌ها و مزایا

ویلای هوشمند در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های قابل‌اجرا در ساخت و طراحی انواع سازه‌ها است که البته بر اساس فناوری هوش مصنوعی اجرا شده و در دنیا و بخصوص ایران، با اقبال عمومی مواجه گردیده است. استفاده از سیستم ویلای هوشمند که به‌اختصار BMS نامیده می‌شود باعث می‌شود که کنترل کل فعالیت‌های ساختمان و سیستم‌های برودتی و حرارتی با پنل‌های دیجیتال و یا توسط یک دیوایس هوشمند انجام گردد.

فناوری‌های دیجیتال امروزه گستره وسیعی از زندگی ما را در اختیار خود گرفته‌اند. استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند موجب تسریع انجام فعالیت‌ها و همین‌طور جلوگیری از اتلاف انرژی و منابع شده است. سیستم‌های هوشمندسازی اتوماسیون ویلا نیز شامل تهویه مطبوع، انواع کنترلرهای روشنایی، تلویزیون و سینمای خانگی یکپارچه و سیستم‌های صوتی توزیع شده و کنترل و تشخیص کیفیت هوا، نظارت بر ایمنی و موارد دیگر می‌شود. البته ابعاد اجرای آن بستگی به سه فاکتور بودجه، نیاز و متراژ ساختمان و کاربری آن دارد.

مزایای ویلای هوشمند

مزایای هوشمندسازی ویلاها

اگرچه استفاده از پلتفرم هوشمند خود نشان‌دهنده مزیت‌های کلیدی و اساسی آن است. اما شاید برای طیف وسیعی از مشتریان این سوال مطرح شود که در نهایت، اصلی‌ترین امتیازات ویلای هوشمند چیست و اصلاً چرا باید یک مدیر پروژه نسبت به اجرای آن کنجکاو شود. در ادامه مهم‌ترین مزیت‌های کلیدی استفاده از ویلای هوشمند را شرح خواهیم داد.

دسترسی آسان

تصور کنید که می‌خواهید سیستم برودت و یا حرارتی، موتورخانه و کولر خانه خود را راه‌اندازی کنید. برخلاف شیوه‌های متداول، به‌جای این که دردسر راه‌اندازی موتورخانه را تحمل کنید. صرفاً می‌توانید با یک کلیک ساده این کار را در داخل اتاق انجام دهید. یا مایل هستید دمای هوا را اندازه‌گیری کرده و حتی باز یا بسته بودن درب را نیز چک کنید. این کار به‌راحتی و با استفاده از سیستم یکپارچه هوشمندسازی ویلاها قابل انجام خواهد بود.

ایمنی بالا

یکی از دغدغه‌های اصلی کسانی که در شمال کشور یا مناطق خارج از شهر اقدام به ویلاسازی می‌کنند، ارتقای سطح ایمنی خواهد بود. در این حین بهره‌گیری از دوربین‌های مداربسته، خاموش و روشن‌کردن چراغ‌ها در زمان مقرر حتی خارج از خانه و از راه دور، خاموش و روشن‌کردن دستگاه‌های برودتی و حرارتی از جمله مهم‌ترین المان‌های ویلاسازی هوشمند است. می‌توانید بر اساس یک برنامه زمانی مشخص، در موعد مقرر، همه فاکتورهای ایمنی خانه خود را کنترل کنید.

کاهش مصرف انرژی

یکی دیگر از مزیت‌های ویلای هوشمند، کاهش راندمان مصرف انرژی چه در فصل تابستان و چه زمستان خواهد بود. می‌توانید از حالت اتوماتیک تنظیم دما استفاده کنید. در این صورت بخاری‌ها، شوفاژها، کولرهای گازی و سیستم موتورخانه یا پکیج دقیقاً با تنظیماتی که شما می‌خواهید هماهنگ می‌شوند. ضمن این که از ترموستات‌هایی در بخش‌های مختلف خانه استفاده می‌شود و دماسنج‌ها در هر لحظه گزارش لحظه‌ای از نحوه کنترل برودت می‌دهند. استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تأمین انرژی دستگاه‌های برقی یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از هوشمندسازی ویلاها است.

امکان مدیریت از راه دور

مدیریت از راه دور بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مزیت ویلاسازی هوشمند در مواقع خاص است. کنترل دمای خانه، روشن‌کردن سیستم برودت پیش از ورود به منزل، باز و بسته کردن درب و تنظیم دوربین‌های مداربسته و یا فعال‌کردن جریان سیال استخر و جکوزی از جمله اصلی‌ترین امتیازات این سیستم است.

تجهیزات ویلای هوشمند

تجهیزات مورداستفاده در ویلا هوشمند

دقت داشته باشید که هوشمندسازی خانه‌ها و ویلاها به دو شکل کلی انجام می‌شود. در روش اول از اتصال بی‌سیم یا وایرلس استفاده می‌شود که نیاز به اکسس‌پوینت خواهد داشت. روش دوم البته هزینه کم‌تری دارد و بر مبنای ارتباط کابلی انجام می‌گردد. این روش البته به ساختار خانه بستگی دارد و درصورتی‌که پلتفرم اجرایی یک ساختمان خیلی قدیمی باشد به طبع قابل‌استفاده نخواهد بود. اما خارج از این بحث‌ها، در ادامه به بررسی تجهیزات موردنیاز و چک‌لیست لوازم ویلاسازی هوشمند می‌پردازیم.

کنترلرها و کلیدهای لمسی

یکی از مهم‌ترین اجزا در انواع روش‌های اجرای ویلای هوشمند، بهره‌گیری از کلیدهای لمسی است که در جای‌جای ویلا یا خانه شما نصب می‌شوند. این کلیدها می‌توانند تک و دو پل باشند. ضمن این که قابلیت کنترل از راه دور به شما می‌دهند و مدیریت و اتصال شبکه‌های زیرساخت به آن‌ها آسان است. از کلیدهای لمسی می‌توانید به‌عنوان سنسور دستگیره درب و … نیز استفاده کنید. دقت داشته باشید که روش‌های اجرایی شرکت‌ها در بحث طراحی سیستم ویلای هوشمند با هم متفاوت است.

عملگرهای هوشمندسازی

عملگرها از جمله مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که شما در بحث ساخت ویلای هوشمند باید حتماً از آن‌ها استفاده کنید. این عملگرها در واقع حرکات مکانیکی را انجام می‌دهند. مثلاً باز کردن درب پارکینگ، باز و بسته کردن پرده‌ها، درب‌های دیگر، روشن‌کردن پمپ‌های آب و تخلیه، باز کردن سقف در برخی بخش‌های ساختمان به‌واسطه استفاده از عملگرها انجام می‌شود. البته که نیاز به سیگنال دارند که می‌تواند به شکل پنوماتیک، هیدرولیکی و ولتاژ الکتریکی باشد. بسته به این که شما چه پلتفرم تجهیزات ویلای هوشمندی را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید به سراغ یکی از موارد مذکور بروید.

پنل‌های لمسی

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید در بین تمامی تجهیزاتی که در چک‌لیست خود مشخص می‌کنید قرار بگیرند و جز موارد اصلی هستند، پنل‌های لمسی خواهند بود که ممکن است به‌صورت ترکیبی در بخش‌های مختلف خانه شما نصب شوند. می‌توانند عملیاتی مانند روشنایی ساختمان، تنظیم دما و همین‌طور کنترل دوربین‌های مداربسته را انجام دهند.

در واقع نیاز می‌توانید پکیج سرمایش و گرمایش را نیز به‌واسطه این پنل‌ها روشن و خاموش کنید و در نهایت ماژول‌های ایمنی نیز توسط پنل‌های لمسی هوشمندسازی ویلا مدیریت خواهند شد.

پکیج‌های هوشمندسازی ویلا

یکی از مهم‌ترین کالاهایی که به‌صورت گروهی به فروش می‌رسند که به‌واسطه تهیه آن‌ها می‌توانید کل خانه یا ویلای خود را هوشمند کنید، پکیج‌های ویژه هوشمندسازی هستند که در خانه نصب و شامل پنل لمسی، عملگرها و همین‌طور اهرم‌ها و بازوهای مکانیکی می‌شوند. معمولاً گفته می‌شود که خرید این پکیج‌ها از نظر هزینه تجمیع بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود.

دیگر تجهیزات

البته موارد جزئی تر بیش از چیزی است که بتوانیم صرفاً در یک مقاله به آن‌ها اشاره کنیم. اما به‌هرحال ترموستات‌های هوشمند، سیستم‌های ایمنی درب و پنجره و ورودی‌ها، شیرهای برقی و پرده‌ها و نمایشگرها و البته سنسورهای دوربین و اکسس‌پوینت نیز باید در لیست خرید شما قرار بگیرند. مسئله این است که اتصال یا از طریق کابل و یا از طریق شبکه بی‌سیم انجام می‌شود. در هر دو حالت وجود اکسس‌پوینت برای مدیریت ارتباطات شبکه داخلی لازم خواهد بود. البته برای استفاده از قابلیت ریموت یا کنترل از راه دور ویلا نیاز به اینترنت کابلی یا شبکه بی‌سیم هم خواهید داشت.

هزینه هوشمند سازی ویلا

هزینه هوشمندسازی ویلا

هیچ‌گاه هیچ شرکتی نمی‌تواند در زمینه ویلای هوشمند و یا هوشمندسازی ساختمان‌ها قیمت مشخصی را به شما پیشنهاد دهد. اما معمولاً از فاکتورهای یکسانی برای شرح قیمت و مشخص‌کردن فی استفاده می‌شود.

به‌طورکلی هزینه هوشمند کردن ویلا و خانه شما به چند موقعیت و مسئله مهم بستگی دارد. اول این که اندازه و وضعیت خانه شما چگونه است، به طور مثال می‌توان در اجرای آن از شبکه کابلی استفاده کرد؟ موضوع مهم و مبحث حیاتی بعدی، ویژگی‌ها، نیازها و مشخصاتی است که شما از ویلای خود انتظار دارید. به طور مثال یک مشتری نیاز به کنترل ویلا از راه دور دارد و یا یک مشتری می‌خواهد که تجهیزات پکیج، موتورخانه و استخر و جکوزی نیز هوشمند شود. به طبع در این صورت هزینه افزایش می‌یابد.

هزینه طراحی، نقشه‌کشی، مشاوره و اجرا نیز جداگانه حساب می‌شود و کارگران و کسانی که به‌عنوان تکنسین در محل حضور می‌یابند و پیکربندی نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را انجام می‌دهند نیز مبحثی جداگانه است. البته از یک‌روی دیگر نباید فراموش کنید که خدمات پس از فروش و گارانتی و البته تعهد شرکت‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. درصورتی‌که تنظیمات ایمنی هوشمندسازی ویلاها به‌درستی اعمال نشده باشد، به طبع شما در آینده با مشکل مواجه خواهید شد.

روش‌های هوشمندسازی تکمیلی ویلا

یک بعد دیگر کار روی پروژه‌های هوشمندسازی وجود دارد که شامل تکمیل پروسه کاری می‌شود. در این شرایط شما پس از اجرای زیرساخت و شبکه می‌توانید از ابزارها و گجت‌های بیشتری نیز استفاده کنید و کلیت اجرای اسمارت هوم یا ویلای هوشمند خود را تکامل ببخشید. از جمله مهم‌ترین المان‌هایی که در این موارد استفاده می‌شود می‌توان به:

  • سیستم های صوتی و تصویری هوشمند
  • نصب دستگاه‌های مخصوص آبیاری هوشمند
  • استفاده از شبکه موازی کابلی و بی‌سیم
  • بهره‌گیری از سیستم ضدحریق

اشاره کرد. ضمن این که حتی می‌توانید از دیوایس‌های خانگی و لوازم خانه و آشپزخانه هم در این راه کمک بگیرید. مبنای هوشمند کردن یک ویلا، سهولت در انجام کارها خواهد بود. در نتیجه یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که در مورد ویلاسازی هوشمند وجود دارد و حداقل فراموش کردیم در ابتدای مقاله به آن اشاره کنیم، بحث استفاده از تجهیزات تکمیلی و امکان تکامل خواهد بود.

چرای ویلای هوشمند بسازیم؟

ویژگی‌های ویلاسازی هوشمند

برای ویلاسازی هوشمند یک سری ویژگی‌ها نیز در نظر گرفته شده کهن فاکتور امتیاز در بحث فروش، شرایط زندگی و سطح دسترسی محسوب می‌شوند.

 

 

بهبود شرایط دسترسی

استفاده از تجهیزات هوشمند چه برای شما، کودکان و سالمندانی که در خانه و ویلای شما زندگی می‌کنند یک مزیت کلیدی به‌حساب می آید.

درصورتی‌که ویلای شما از قبل ساخته شده است، نیازی نیست که بابت آن دردسر زیادی بکشید و مجدداً همه چیز را از اول بازطراحی کنید. در واقع بر مبنای استفاده از شیوه‌های نوین که در بازسازی و تغییرات ویلاهای هوشمند بدون تغییر ساختار و بافت ساختمان انجام می‌شود، این کار در کم‌ترین زمان ممکن با کم‌ترین هزینه برای شما انجام می‌گردد.

عدم نیاز به تغییر بافت ملک

درصورتی‌که ویلای شما از قبل ساخته شده است، نیازی نیست که بابت آن دردسر زیادی بکشید و مجدداً همه چیز را از اول بازطراحی کنید. در واقع بر مبنای استفاده از شیوه‌های نوین که در بازسازی و تغییرات ویلاهای هوشمند بدون تغییر ساختار و بافت ساختمان انجام می‌شود، این کار در کم‌ترین زمان ممکن با کم‌ترین هزینه برای شما انجام می‌گردد. حتی اگر ویلای شما در یک منطقه دورافتاده باشد که اتصال به شبکه ADSL و اینترنت خط تلفن برقرار نباشد. می‌توانید از سیم‌کارت و دیگر روش‌ها برای رفع این مشکل استفاده کنید.

افزایش ارزش ملک

اول این که خانه و ویلای شما ارزش بیشتری پیدا می‌کند و حتی می‌توانید در مزایده‌های فروش آن را با قیمت بالاتری پیشنهاد دهید. نگران نباشید همواره مشتریان پروپاقرص از آن حمایت می‌کنند.

ملک شما در این حالت حتی در فروش‌های ویژه و بعد از گذشت چند سال با امکان به‌روزرسانی تجهیزات و آپدیت‌های نرم‌افزاری دو یا سه برابر قیمت ملک‌های هم رده به فروش گذاشته می‌شود و این مزیت فوق‌العاده‌ای است که ویلاسازی هوشمند به شما هدیه می‌دهد.

حفاظت فیزیکی و حریم شخصی

حفاظت از خانه شما در دو بعد بررسی می‌شود. اول این که ساختمان در مقابل حوادث و آسیب‌های غیرمترقبه و بلایا مقاوم‌تر و ایمن‌تر شده و از طرفی در شرایط سرقت نیز نفوذناپذیرتر می‌گردد. تمامی این موارد در لیست برترین ویژگی‌های اجرای ویلا با ساختار هوشمند است.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خانه هوشمند جهان اسمارت تکیه بر تجربه و توان نیروهای مجرب فنی ، در اختیار داشتن سبدی کامل از به روز ترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان و نیز ارائه محصولات و خدمات خود بر مبنای کیفیت برتر ، صرفه اقتصادی ‌، گارانتی و خدمات قوی توانسته جایگاهی شایسته به عنوان یک گروه پیشگام و پویا در میان سازندگان ساختمان های لوکس کسب نماید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به خانه هوشمند جهان اسمارت  می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه