Clicky

detail-blog
آگوست 30, 2022

قفل‌های هوشمند چقدر ایمن هستند؟

در قرن 21 میلادی قفل‌های هوشمند وارد جریان کار کنترل ایمنی و درب ورودی خانه‌ها، فروشگاه‌ها و مراکز تجاری و اداری شده‌اند. اتوماسیون و هوش مصنوعی حالا بخشی از این بازار شده و ما با اسمارت لاک و انواع آن مواجه هستیم. محصولی که اساساً قرار نیست مثل سابق درب را با انداختن یک کلید و چرخاندن برای ما باز کند. اگر این تکنولوژی گزینه خوبی است پس چرا پرکاربردترین درب خانه خود یعنی همان درب ورودی را هوشمند نکنیم؟

قفل‌های هوشمند در حال حاضر داغ‌ترین پلتفرم و تکنولوژی ایمنی بازار هستند. استفاده از آن‌ها آسان بوده و می‌توانند نقش ارزشمندی در ارتقا سطح ایمنی خانه شما ایفا کنند اما اجازه دهید تبلیغات و تمامی مزیت‌هایی که فروشندگان در خصوص محصولات این‌چنینی مدام بیان می‌کنند را کنار بگذاریم و واقعاً به بررسی تخصصی این که آیا می‌تواند گزینه خوبی برای ورودی ساختمان‌ها باشد بپردازیم. آیا واقعاً قفل هوشمند ایمن است؟ آیا می‌توان قفل دیجیتال خانه را هک کرد؟ آیا در مقابل ضربه یا سرقت آسیب‌پذیر است؟

آشنایی کلی با قفل‌های هوشمند

آشنایی کلی با قفل‌های هوشمند

درست مانند هر دستگاه هوشمند دیگری، یک قفل هوشمند برای آسان‌تر کردن زندگی و امنیت خانه شما طراحی شده است. آنها در همه اشکال و اندازه‌ها هستند و به شما امکان می‌دهند کنترل درب خود را در داخل، خارج یا حتی بیرون و اطراف در دست داشته باشید یعنی حتی می‌توانید بیرون از خانه و دور از ساختمان محل زندگی خود، این درب‌ها را کنترل کنید. با استفاده از این سیستم شما چند مزیت مهم دارید. از ورود سارق جلوگیری می‌کنید و اگر از دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید بعد از خروج از خانه درب را قفل نکرده‌اید، از این موضوع اطمینان حاصل کرده و از اشیا ارزشمند خود در مقابل نفوذ عوامل بیرونی محافظت کنید.

البته قفل‌های هوشمند در دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند. برای مثال از مدل‌هایی که با سنسور اثر انگشت کار می‌کنند، می‌توانید روی آن‌ها پترن و رمز عبور تعریف کنید و همچنین مدل‌هایی که با موبایل  یا حتی سیستم دستیار صوتی و ویس تنظیم گشته و در نهایت امتیازات، مزیت‌ها و معایب منحصر به خود را دارند نیز استفاده کنید.

آیا قفل‌های هوشمند قابل هک هستند؟

آیا قفل‌های هوشمند قابل هک هستند؟

سوال مهم و بزرگ دیگر؛ قفل هوشمند را می‌توان هک کرد؟ پاسخ کوتاه بله است. درست مانند یک قفل سنتی، امکان نفوذ این سیستم نیز وجود دارد. در واقع تکنولوژی‌های کامپیوتری به‌هیچ‌عنوان در مقابل نفوذ صددرصد مقاوم نیستند اما در صورت نصب صحیح و بسته به فناوری، یک قفل هوشمند حتی ممکن است نسبت به دیگر گزینه‌ها موجود باشد. بااین‌وجود چند راه برای هک کردن تمامی درب‌ها و سیستم‌های هوشمند و مبتنی بر الگوریتم وجود دارد. اولین و متداول‌ترین روشی که حتی در درب‌ها و قفل‌های سنتی  و قدیمی هم استفاده می‌شود، همان تکنیک ضربه و واردکردن نیروی فیزیکی است. سارقان می‌توانند در نقاطی که دوربین مداربسته نصب نشده است به‌راحتی این قفل‌ها را از دیوار جدا کرده و یا حتی از بین ببرند. برخی از این قفل‌ها در مقابل ضربه البته مقاوم هستند.

در کنار روش غیر دیجیتالی برای به خطر انداختن قفل هوشمند، هکرهای حیله‌گر می‌توانند از راه‌های مختلفی به خانه شما دسترسی پیدا کنند. از حدس زدن رمز عبور تا یافتن رمزهای عبور با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته که در هر ثانیه بیش از چند هزار کد را به‌صورت رندوم روی قفل امتحان می‌کنند. ارسال داده‌های تصادفی، استفاده از کنترلرهای هوشمند یا رله‌ها نیز روش‌های دیگری است که سبب می‌شود دستگاه یک خطای ناشناخته دریافت کرده و در نهایت قفل را باز کند.

چگونه از قفل هوشمند خود در برابر هکرها محافظت کنیم؟

خوشبختانه قفل‌های هوشمندی وجود دارند که می‌توانند در برابر بیشتر این حملات مقاومت کنند و سازندگان دائماً روی قفل‌های هوشمند امن‌تر و مطمئن‌تر کار می‌کنند؛ بنابراین هنگام انتخاب قفل هوشمند، چند نکته وجود دارد که می‌توانید باتوجه ‌به آن‌ها ایمنی خانه و محل کار خود را چندبرابر قبل کنید.

در درجه اول و پیش از هر موضوعی، به‌جای جستجو برای خرید قفل‌های هوشمند ارزان‌قیمت و ناشناخته به سراغ برندهای معتبر بروید. دستگاه‌های ارزان ممکن است از نظر اقتصادی برای شما صرفه داشته باشد اما این احتمال وجود دارد که تحت استانداردهای جهانی تولید نشده و اصلاً گزینه قابل اعتمادی برای نصب و اجراء روی درب‌های ورودی نباشند چون هرچقدر پول بدهید همان قدر آش می‌خورید. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت پایین بودن قیمت در بسیاری از موارد به معنای محدودیت قفل‌های هوشمند یا کم بودن کیفیت است. اگر در این مورد اطلاعات کافی را ندارید، نمی‌دانید قفل هوشمند ارزان و یا گران چه تفاوت‌هایی با هم دارند بهتر است در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهمی را در این مورد به شما گوشزد کنیم.

ویژگی‌های قفل هوشمند باکیفیت

یکی از عمده‌ترین مثال‌هایی که می‌توان در این مورد زد، استفاده از حالت تأیید دومرحله‌ای است. در بسیاری از موارد شما می‌توانید یک پین کد یا رمز عبور ثانویه هم برای قفل‌های هوشمند تعریف کنید. حتی این امکان وجود دارد که به سراغ روش‌های مختلف احراز هویت مانند سنسور اثر انگشت و … بروید. در برخی از دستگاه‌ها قابلیت‌های کنترل و ایمنی با هم ترکیب شده است. استفاده از رمزهای عبور پیشرفته‌تر، طولانی‌تر و عموماً بیش از 8 کاراکتر و تحت رمزگذاری 128 بیتی AES نیز موضوع مهمی است که سبب می‌شود که کلیت و کیفیت کارکرد قفل‌های هوشمند بهتر شود.

برای اینکه همه چیز مطابق با استانداردها باشد، مطمئن شوید که دستگاه‌های خود را به طور مرتب به‌روز می‌کنید و این محصولات توسط شرکت تولیدکننده پشتیبانی و خدمات پس از فروش دارند. برخی شرکت‌ها صرفاً محصولات خود را تولید و بدون آپدیت راهی بازار می‌کنند. در صورت وجود هرگونه نقص، شما راهی جز تحمل وضع یا عوض‌کردن قفل را نخواهید داشت.

ویژگی‌های قفل هوشمند باکیفیت

جمع‌بندی

در نهایت تصمیم با شماست. قفل هوشمند درست مانند قفل فعلی شما، قابل هک و نفوذ است اما زمانی که قفل هوشمند خود را بادقت بالا انتخاب کنید و سعی نکنید با کم‌کردن کیفیت از قیمت آن بکاهید به طبع با گزینه‌های فوق‌العاده‌ای مواجه می‌شوید که عملکردی بهتر از قفل‌های مکانیکی قدیمی دارند. قفل هوشمند خانه شما را به همان اندازه یا حتی بیشتر از قفل سنتی در برابر مزاحمان ایمن نگه می‌دارد.

بخصوص در بازار ایران حتماً به عرضه محصولات تحت برندهای درجه چند چینی دقت کنید. ممکن است در بسیاری از این قفل‌ها، حتی ساده‌ترین پلتفرم‌های رمزنگاری و ایمن‌سازی مورداستفاده قرار نگرفته باشد. به طبع قفل‌های هوشمند تقلبی سریع‌تر و راحت‌تر هک می‌شوند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خانه هوشمند جهان اسمارت تکیه بر تجربه و توان نیروهای مجرب فنی ، در اختیار داشتن سبدی کامل از به روز ترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان و نیز ارائه محصولات و خدمات خود بر مبنای کیفیت برتر ، صرفه اقتصادی ‌، گارانتی و خدمات قوی توانسته جایگاهی شایسته به عنوان یک گروه پیشگام و پویا در میان سازندگان ساختمان های لوکس کسب نماید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به خانه هوشمند جهان اسمارت  می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه