Clicky

detail-blog
  • دسته‌بندی‌ها خدمات
  • نویسنده seoManager
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه 8 دقیقه
دسامبر 3, 2022

سنسور حرکتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنسور حرکتی یکی از پراستفاده‌ترین تجهیزات در خانه هوشمند و هوشمندسازی ساختمان‌ها محسوب می‌شود. در مدل‌های مختلف تولید شده و ویژگی‌های متفاوتی دارد. این دستگاه‌ها می‌توانند هم‌زمان چند کار را انجام دهند. برخی فقط یک فعالیت را تشخیص می‌دهند، درحالی‌که برخی دیگر چند وظیفه‌ای هستند. به‌راحتی به تاچ پنل‌ها، ترموستات و… متصل شده و مدیریت خانه هوشمند شما را بهینه‌تر می‌کنند. بخش مهمی از استفاده سنسور حرکتی در سناریوهای خانه هوشمند خواهد بود.

ممکن است یک حسگر حرکتی را در بالای راه‌پله نصب کنید و سپس با استفاده از یک برنامه، به آن دستور دهید که هر زمان که شخصی در شب از کنار آن عبور کرد، چراغی را در طبقه پایین روشن کند. اگر می‌خواهید آن را به سطح پیشرفته‌تری ببرید، می‌توانید آن را طوری برنامه‌ریزی کنید که صبح ترموستات را تغییر دهد و یا در حالت دیگر، با اتصال به سیستم صوتی هوشمند خانه، وقتی به طبقه پایین آمدید شروع به پخش موسیقی کند. در ادامه در جهان اسمارت با ما همراه باشید تا ریزبینانه‌تر، با این دستگاه‌ها آشنا شویم.

مطالعه بیشتر: بهترین خانه هوشمند چه ویژگی‌هایی دارد؟

کاربردهای سنسور حرکتی

سنسورهای حرکتی برای چه کسانی مناسب هستند؟ (کاربردها)

سنسور حرکتی هوشمند را می‌توانید در ورودی‌ها، راه‌پله‌ها، طبقات مختلف، اتاق‌ها، درب و پنجره، ورودی پارکینگ و… استفاده کنید.

سنسورهای هوشمند برای همه، از کسانی که به‌تازگی با قابلیت‌های خانه هوشمند آشنا شده‌اند گرفته تا علاقه‌مندان به این تجهیزات، گزینه‌ای عالی هستند. در ابتدایی‌ترین سطح، این دستگاه‌های کوچک با باتری راه‌حل‌های ساده‌ای برای مشکلات رایج ارائه می‌دهند. می‌خواهید با ژست‌های حرکتی تجهیزات را مدیریت کنید، اغلب فراموش می‌کنید درب گاراژ را ببندید؟

از سنسور تماس برای ارسال اعلان به تلفن خود در زمانی که بیش از مدت‌زمان معقولی باز است استفاده کنید. آیا نوزادی دارید که به‌تازگی یاد گرفته که چگونه از گهواره خود بالا برود؟ یک حسگر حرکتی در اتاق قرار دهید و هر زمان که فرزند شما از گهواره خود خارج شد یا قصد چنین کاری را داشت، به شما هشدار دهد.

سنسورهای هوشمند که تحت عنوان سنسور حرکتی هوشمند شناخته می‌شوند، پتانسیل بسیار بیشتری نسبت انواع مدل‌های قدیمی دارند و هنگامی که تعدادی در اطراف خانه نصب می‌شوند و به دستگاه‌های دیگر متصل می‌شوند، می‌توانند آن فضا را از مکانی که دارای انبوهی از وسایل خانه هوشمند است به یک‌خانه هوشمند تبدیل کنند. دستگاه‌های شما با هم کار می‌کنند، امکان مدیریت آن‌ها روی این پلتفرم نیز وجود دارد.

مزایای سنسور حرکتی

سنسورهای هوشمند علاوه بر راحتی و فاکتور شگفت‌انگیز، ابزاری عالی برای صرفه‌جویی در انرژی در خانه هستند. یک حسگر حرکتی می‌تواند به لامپ‌ها و سوئیچ‌های هوشمند، بلندگوها و تلویزیون کمک کند وقتی اتاقی برای مدت طولانی یا هر شب در یک ساعت مشخص خالی است، به طور خودکار خاموش شوند. حسگرهای تماسی روی درها و پنجره‌ها می‌توانند به ترموستات هوشمند سیگنال دهند که هنگام باز شدن خاموش شود و پس از بسته‌شدن دوباره روشن شود. هنگامی که یک اتاق در یک بعدازظهر آفتابی بیش از حد گرم می‌شود، یک سنسور دما می‌تواند باعث کاهش سایه‌ها شود.

سنسور حرکتی هوشمند چگونه کار می‌کند؟

سنسور حرکتی هوشمند چگونه کار می‌کند؟

سنسورهای حرکتی درست مانند ژیروسکوپ در موبایل، می‌توانند تغییر مکان و یا حرکت یک شی و یا حتی انسان را بررسی کنند. داده‌ها را آنالیز کرده و بر حسب تنظیمات در نظر گرفته شده، دستور خاصی را ارسال کرده و یا قادر به پخش آلارم روی رسانه خروجی هستند.

سنسورهای حرکتی هوشمند باید با استفاده از یک اپلیکیشن گوشی هوشمند راه‌اندازی شوند و چندین اکوسیستم نرم‌افزاری وجود دارد که اغلب پلتفرم نامیده می‌شوند که بسته به نیاز خود، می‌توانید با آن‌ها از سنسور حرکتی هوشمند استفاده کنید که به نوبه خود با مجموعه کاملی از دستگاه‌های ساخته شده توسط گروهی از شرکت‌های مختلف سازگار هستند. (معروف‌ترین پلتفرم‌ها عبارت‌اند از Amazon Alexa، Apple HomeKit، Google Home و Samsung SmartThings؛ IFTTT که می‌توان از آن‌ها برای اتصال به تلفن همراه هوشمند و یا تاچ پنل هوشمند نیز استفاده کرد.)

این پلتفرم‌ها بسیار کاربردی و گسترده هستند؛ زیرا به شما امکان می‌دهند کنترل همه (و یا اکثر) دستگاه‌های هوشمند خود را در یک برنامه واحد ادغام کنید و همچنین مزایایی مانند کنترل صوتی را هنگام استفاده با تلفن‌های هوشمند، بلندگوهای هوشمند، نمایشگرهای هوشمند و تبلت‌ها به ارمغان می‌آورند.

این سیستم‌ها همچنین به شما اجازه می‌دهند سنسور حرکتی خود را برای راه‌اندازی دستگاه‌های دیگر، با استفاده از آنچه روال، مدیریت و اتوماسیون داخلی بر مبنای سناریو نامیده می‌شوند، پیکربندی کنید. انتخاب پلتفرم هوشمند به شما بستگی دارد، اما اگر قبلاً از دستگاه الکسا آمازون یا بلندگوی هوم پاد اپل استفاده می‌کنید، ممکن است به پلتفرمی که آن‌ها پشتیبانی می‌کنند متصل شوید. علاوه بر بحث درباره سنسورهایی که با پلتفرم‌های خانه هوشمند کار می‌کنند، ما در این راهنما چند حسگر را که با اپلیکیشن خود، کار می‌کنند، و همچنین برخی از سنسورهایی که با چندین پلتفرم کار می‌کنند، گنجانده‌ایم، بنابراین لازم نیست فقط در یکی قفل شوید.

سنسور حرکتی بی‌سیم خانگی

سنسور حرکتی بی‌سیم خانگی

بیشتر حسگرها از طریق سیگنال‌های بی‌سیم Z-Wave یا Zigbee ارتباط برقرار می‌کنند (اگرچه تعداد کمی از آنها ممکن است از بلوتوث یا وای‌فای معمولی نیز استفاده کنند.) مزیت این است که آنها به‌خصوص انرژی کارآمد هستند و بنابراین از عمر باتری طولانی پشتیبانی می‌کنند. آنها همچنین یک اتصال بی‌سیم مش ایجاد می‌کنند، به این معنی که هر دستگاه اتصال بی‌سیم خود را با سنسورهای نزدیک به خود به اشتراک می‌گذارد. به‌این‌ترتیب هیچ‌چیز از محدوده خارج نمی‌شود.

مشکل بزرگی که در این مورد وجود دارد این است که شاید نتوانید در بخش‌های خاصی از خانه خود به Wi-Fi متصل شوید. نکته منفی این است که انواع سنسور حرکتی هوشمند ممکن است نیاز به استفاده از دستگاهی به نام هاب یا پل ارتباطی داشته باشند که مانند یک واسطه بین سنسورهای شما و شبکه Wi-Fi خانگی شما عمل می‌کند (برخی از بلندگوهای هوشمند به‌عنوان هاب نیز عمل می‌کنند).

سنسور حرکتی بلوتوث یا وای‌فای؟

در نهایت یک جنگ میان این دو مدل وجود دارد و این سوال مطرح می‌شود که کدام یک انتخاب بهتری است؟ پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد، اما مدل وای‌فای مرسوم‌تر است.

حتی اگر سنسورهایی که از بلوتوث یا Wi-Fi استفاده می‌کنند نیازی به هاب ندارند، ما معمولاً آنها را توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا امروزه دیگر منسوخ شده‌اند، از طرفی برد این مدل از سنسور حرکتی هوشمند بسیار کم است. در آزمایش‌ها و بررسی‌هایی که در مورد سنسور حرکتی هوشمند انجام شده است، سنسورهای Wi-Fi کندتر واکنش نشان می‌دهند، باتری‌ها را سریع‌تر تخلیه می‌کنند، و بسیار بزرگ‌تر و مزاحم‌تر از سنسورهایی هستند که از پروتکل‌های کم‌مصرف استفاده می‌کنند. سنسورهای بلوتوث کمی بهتر عمل می‌کنند، اما مشکلات برد قابل‌توجهی دارند و اگر نزدیک تلفن شما نباشند، خوب کار نمی‌کنند.

مدیریت وظایف با سنسور حرکتی! وجهه‌ای از خانه هوشمند

مدیریت وظایف با سنسور حرکتی! وجهه‌ای از خانه هوشمند

همان‌طور که پیش‌ازاین هم اشاره شد، با نصب و خرید سنسور حرکتی هوشمند، شما می‌توانید جلوی مصرف بی‌رویه انرژی را گرفته و یا کارها و روتین‌های تکراری را با آن‌ها انجام دهید. این تجهیزات بخش جدانشدنی از خانه‌های هوشمند هستند.

یک سنسور حرکت تشخیص می‌دهد که چیزی از یک مسیر عبور می‌کند؛ مثلاً حرکت دست، پا، ضربه و… ازاین‌رو و می‌تواند برای روشن‌کردن چراغ‌های هوشمند هر زمان که شخصی وارد اتاق می‌شود استفاده شود. اما همچنین می‌تواند یک اتوماسیون یا روتین مشابه سناریوی خانه هوشمند را ایجاد کند که باعث واکنش یک یا چند دستگاه هوشمند می‌شود. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید یک سنسور حرکتی را در راهروی طبقه بالا تنظیم کنید تا هرکسی که بین ساعت 6 بعدازظهر از آنجا عبور می‌کند و ساعت 9 شب‌چراغ‌های راهرو روشن می‌شود، ترموستات پایین می‌آید و یا حتی درب قفل می‌شود.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خانه هوشمند جهان اسمارت تکیه بر تجربه و توان نیروهای مجرب فنی ، در اختیار داشتن سبدی کامل از به روز ترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان و نیز ارائه محصولات و خدمات خود بر مبنای کیفیت برتر ، صرفه اقتصادی ‌، گارانتی و خدمات قوی توانسته جایگاهی شایسته به عنوان یک گروه پیشگام و پویا در میان سازندگان ساختمان های لوکس کسب نماید.

کلیه حقوق این سایت متعلق به خانه هوشمند جهان اسمارت  می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه