Clicky

detail-blog
سپتامبر 21, 2021

اصطلاحات و تعاریف در خانه هوشمند

35 مورد از اصطلاحات و تعاریف در خانه هوشمند

اگر یک چیز وجود داشته باشد که همه ما می دانیم دنیای فناوری به طور مداوم به خوبی عمل می کند ، این است که کلمات ، عبارات و کلمات اختصاری جدیدی را برای طبقه بندی و توصیف آخرین تحولات ارائه دهید. وقتی صحبت از دنیای اتوماسیون خانه های هوشمند می شود ، هیچ استثنائی از این قاعده و افراد ناآگاه وجود ندارد ، زیرا دانستن اینکه از کجا شروع کنید می تواند یک چالش باشد. تاریخچه خانه های اسمارت به سال ها قبل بر می گردد پس ما اصطلاحات اساسی در ارتباطات و اتوماسیون خانه های اسمارت را آورده ایم تا به شما کمک کنیم با آخرین اصطلاحات تکنولوژیکی آشنا شده و دانش خود را در زمینه هوشمند سازی ساختمان بالا ببرید.برای اطلاع از هزینه مجهز کردن خانه یا ساختمان با تجهیزات اسمارتی که در پایین به آن ها اشاره شده است پیشنهاد می کنیم به قیمت هوشمند سازی ساختمان مراجعه کنید .

فعال کننده(Actuator)

وسیله ای مکانیکی یا الکتریکی برای جابجایی یا کنترل چیزی. هنگام کنترل مواردی مانند پمپ ها ، پرده ها ، آبپاش ها یا سایر دستگاه های مکانیکی از محرک ها برای تبدیل سیگنال های الکترونیکی به یک عمل فیزیکی استفاده می شود. عکس زیر مربوط به یک کنترلر و یک بازوی فعال کننده برای صندلی بالابر است. هنگامی که بالا یا پایین فشار داده می شود ، موتور روی بازو آن را بالا و پایین می برد.

فعال کننده در خانه هوشمند

الکسا (Alexa )

نامی که به هوش مصنوعی آمازون و مغز پشت دستگاه های کنترل صدا مانند Echo ، Dot و Show داده شده است. الکسا همچنین “کلمه بیدار کننده” برای این دستگاه های کنترل کننده صدا است و سیستم را وادار می کند تا “فرمان” یا دستور بعدی را که برای سیستم دارید گوش دهد. به عنوان مثال: “الکسا ، دمای امروز چقدر است” یا “الکسا ، چراغ های آشپزخانه را روشن کن”

الکسا در خانه هوشمند

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)

توانایی رایانه ، سیستم کامپیوتری یا روبات برای انجام وظایفی که معمولاً به هوش انسان نیاز دارند ، مانند استدلال ، کشف معنا ، درک بصری ، تشخیص گفتار ، تصمیم گیری و ترجمه بین زبانها را هوش مصنوعی می گویند .

هوش مصنوعی

فناوری کمکی (Assistive Technology)

هر وسیله ای که به افراد دارای معلولیت کمک می کند تا به زندگی مستقل و مولد تری دست یابند. تعریف فدرال از فناوری کمکی تحت قانون فناوری کمکی عبارت است از “هر مورد ، قطعه ای از تجهیزات یا سیستم محصول ، چه به صورت تجاری خریداری شده ، چه اصلاح شده یا سفارشی ، که برای افزایش ، حفظ یا بهبود قابلیت های عملکردی افراد دارای معلولیت استفاده می شود.” (نمونه هایی از AT شامل وسیله نقلیه مناسب ، سطح شیب دار داخل و خارج خانه ، سمعک ، واکر ، عینک ، صندلی چرخدار و وسایل خانه هوشمند است.)

اصطلاحات خانه هوشمند

اتحادیه(Association)

فرایند افزودن یک دستگاه به گروه. با این کار می توان دستگاه را به عنوان بخشی از گروه کنترل کرد. به عنوان مثال ، یک اتاق نشیمن ممکن است دارای چهار کلید و لامپ اسمارت باشد. به جای روشن و خاموش کردن هر یک ، آنها را می توان به گروه “چراغ های اتاق نشیمن” اضافه کرد. سپس می توانید آنها را با گفتن “Hey Google ، چراغ های اتاق نشیمن را خاموش کن” خاموش کنید.

تعاریف خانه هوشمند

بلوتوث (Bluetooth)

یک پروتکل بی سیم (روش برقراری ارتباط) که در بین خانه های هوشمند و وسایل الکترونیکی مصرفی محبوب است. پروتکل های جدید بلوتوث طوری طراحی شده اند که در عین حفظ محدوده مشابه ، از قدرت بسیار کمتری استفاده کنند. از بلوتوث بیشتر برای اتصال به بلندگوها و هدفون برای پخش بی سیم موسیقی استفاده می شود.

پروتکل بلوتوث

لامپ (CFL Bulb):

مخفف لامپهای فلورسنت فشرده-اینها لامپهای “کم مصرف” هستند که به همراه LED (دیودهای ساطع کننده نور) جایگزین لامپهای سنتی (رشته ای) شده اند. CFL ها تا چهار برابر کارآمدتر از لامپ های رشته ای هستند. شما می توانید یک لامپ رشته ای 100 واتی را با یک CFL 22 واتی جایگزین کنید و به همان میزان نور دریافت کنید و عملاً هیچ اتلاف حرارتی نداشته باشید. CFL ها 50 تا 80 درصد انرژی کمتری نسبت به چراغ های رشته ای مصرف می کنند. تقریباً همه لامپ های اسمارت LED هستند.

لامپ خانه هوشمند

لامپ (CFR Bulb):

مخفف لامپ فلورسنت فشرده-مشابه CFL است اما این لامپ ها دارای گیرنده رادیویی داخلی هستند که آنها را قادر می سازد با استفاده از پروتکل های ارتباطی مانند Zigbee توسط یک شبکه بی سیم اتوماسیون خانگی کنترل شوند. در بسیاری از پروژه های هوشمند سازی از این لامپ ها استفاده می شود .

روشنایی خانه هوشمند

کنترل کننده(Controller)

دستگاهی که می تواند سایر دستگاه های موجود در شبکه بی سیم را کنترل کند. انواع مختلفی از کنترلرها از جمله کنترل از راه دور دستی و کنترل کننده مرکزی دروازه وجود دارد که دسترسی به اینترنت و نرم افزار رایانه (از طریق USB) را فراهم می کند که می تواند شبکه شما را از هر نقطه در جهان کنترل کند. پس اصطلاحی است که برای توصیف مغز عملیات اتوماسیون خانگی استفاده می شود. کنترل کننده دستگاهی است که دستگاه های هوشمند را بین یکدیگر متصل می کند.

کنترلر خانه هوشمند

دستگاه(Device)

دستگاه یک محصول الکترونیکی خاص است که می تواند از طریق شبکه کنترل شود. دستگاه را می توان به یک کنترل کننده سیمی یا بی سیم محلی متصل کرد (به عنوان مثال ، Wink Hub یک دستگاه در شبکه شما و یک کنترل کننده چراغ ها است) ، یا یک سنسور که ورودی شبکه را فراهم می کند.در قسمت فروشگاه خانه هوشمند شرکت جهان اسمارت می توانید با مجموعه ای بینظیر از وسایل و دستگاه ها آشنا شوید .

دستگاه های خانه هوشمند

دیمر(Dimmer)

یک دستگاه بی سیم کنترل شده که سیستم روشنایی هوشمند و همچنین وضعیت روشن/خاموش یک نور محلی را کنترل می کند. از طریق سیم کشی استاندارد به چراغ وصل می شود. این وسله اغلب به صورت یک پکیج کامل له همراه چراغ هوشمند به فروش می رسد .

دیمر هوشمند

شبکه محلی کابلی (Ethernet)

یک سیستم معمول برای ایجاد یک شبکه کامپیوتری با استفاده از کابل (شبکه سیمی). این سیستم در خانه هایی که از سیستم راحت تر Wi-Fi (بی سیم) استفاده می شود کمتر رایج است. با این حال ، روتر بی سیم به طور معمول شامل سوکت های اترنت است تا یک رایانه شخصی یا دستگاه دیگر به جای استفاده از Wi-Fi به طور مستقیم به آن متصل شود.

ethernet

رویداد (Event)

بسیاری از دستگاه های خانه اسمارت در مورد رویدادها صحبت می کنند. “رویداد” هر اتفاقی است که می افتد (اندازه گیری ، دما ، خواندن سنسور ، زمان روز و غیره) که باعث ایجاد اقدامی برای دستگاه خانه هوشمند شما می شود. به عنوان مثال هنگامی که یک آشکارساز حرکت فعال می شود ، چراغ روشن می شود.

رویداد در خانه هوشمند

حذف کردن (Exclude)

برای حذف دستگاه از شبکه بی سیم . پس از حذف یک دستگاه ، نمی توان آن را توسط شبکه کنترل کرد. می توان آن را در هر زمان دوباره وارد شبکه کرد.

حذف کردن

دسته(Gang)

اصطلاحی که برای نشان دادن تعداد سوئیچ ها در صفحه نمای کلید معمولی یا کلید لمسی  استفاده می شود. به عنوان مثال ، اگر گروهی از سوئیچ ها در آشپزخانه شامل یک سوئیچ برای چراغ های سقفی و یک سینک ظرفشویی باشند و آنها در کنار هم باشند ، به این سوئیچ 2 باند معروف است.

اصطلاحات خانه هوشمند

گروه (Group)

مجموعه ای از دستگاه های فردی ، که می تواند به صورت گروهی کنترل شود. به عنوان مثال ، یک کنترل کننده می تواند همه آنها را با یک عمل روشن کند ، نه اینکه مجبور باشد هر دستگاه را به صورت جداگانه روشن کند. با Amazon Echo ، می توان از یک نام برای کنترل چندین دستگاه در یک گروه مانند “چراغ های اتاق نشیمن” استفاده کرد ، برای اشاره به همه لامپ های اتاق نشیمن و کنترل همه آنها به طور همزمان.

تجهیزات خانه هوشمند

اتوماسیون خانگی(Home Automation)

تمام جنبه های افزودن کنترل به خانه و لوازم منزل شما. این می تواند به سادگی اضافه کردن کنترل از راه دور به چند چراغ یا ایجاد یک سیستم پیچیده تر شامل سنسورهای خودکار و سیستم های امنیتی باشد. اگر این دستگاهها با هم کار کنند و به رویدادها پاسخ دهند ، خانه را می توان اسمارت نامید. در این زمینه برندهای مطرحی از جمله اشنایدر و control4 در حال فعالیت هستند .

اتوماسیون خانگی

مرکز(Hub)

هنگام بحث در مورد خانه های هوشمند ، هاب دستگاه مرکزی است که به همه محصولات مختلف متصل به آن (چراغ ها ، قفل ها ، ترموستات ها) اجازه می دهد تا با هم کار کنند. به عنوان مثال می توان Wink و SmartThings را نام برد.

هاب خانه هوشمند

IFTTT

مخفف “اگر این ، پس آن”.یک بستر نرم افزاری که برنامه ها ، دستگاه ها و خدمات توسعه دهندگان مختلف را به هم متصل می کند تا یک یا چند اتوماسیون شامل آن برنامه ها ، دستگاه ها و سرویس ها را فعال کند. IFTTT راهی است که همه برنامه ها و دستگاه های می توانند با یکدیگر صحبت کنند .

اصطلاحات و تعاریف خانه هوشمند

IR

مخفف عبارت “مادون قرمز” است. معمولاً از طریق کنترل از راه دور برای کنترل لوازم خانگی مانند تلویزیون ، جعبه کابل و سایر وسایل الکترونیکی رایج استفاده می شود. سیگنال های کنترل با استفاده از نور مادون قرمز ارسال می شود که برای چشم انسان نامرئی است.

IR

ماژول(Module)

یک دستگاه کنترل از راه دور دستی که کنترل بی سیم را به چراغ یا دستگاه اضافه می کند. به عنوان مثال ، یک ماژول Dimmer به شما امکان می دهد روشنایی لامپ را کنترل کرده و آن را بی سیم روشن/خاموش کنید.

ماژول

شبکه مش (Mesh Network)

نوعی شبکه که به هر دستگاه امکان ارسال ، دریافت و تکرار پیام را می دهد. این فرآیند شبکه را قوی تر می کند و دامنه کل شبکه را گسترش می دهد. Z-Wave مثال خوبی از شبکه مش است.

شبکه مش

حالت(Mood)

مانند صحنه ها به جز روشن و خاموش کردن دستگاه ها ، می توان نورها را کم کرد ، پرده برقی هوشمند را پایین آورد و درجه حرارت را متناسب با حالت اتاق تنظیم کرد. Mood یک اصطلاح فناوری خانه هوشمند است که در آن یک سوئیچ یا رویداد می تواند همزمان بسیاری از دستگاه ها را کنترل کرده و آنچه را که انجام می دهند تنظیم کند.

حالت در خانه هوشمند

شبکه(Network)

به دو یا چند دستگاه متصل شبکه گفته می شود. این باعث می شود دستگاه ها کنترل شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در مورد اتوماسیون خانگی ، ما معمولاً از شبکه بی سیم به عنوان یک شبکه یاد می کنیم.

شبکه

گره(Node)

اصطلاحی که هنگام بحث در مورد امنیت شبکه و راه اندازی مورد استفاده قرار می گیرد که دستگاه را در شبکه خانگی توصیف می کند. هر گره دارای آدرس منحصر به فردی است که کنترل کننده از آن برای برقراری ارتباط و کنترل آن استفاده می کند.

گره

پروتکل(Protocol)

پروتکل ها ، مجموعه ای از قوانین ارتباطی که دستگاه های شبکه را قادر می سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. INSTEON ، Z-Wave ، ZigBee و LightwaveRF همگی قوانین یا پروتکل های زبان ارتباطی خود را دارند.

پروتکل خانه هوشمند

روتر(Router)

اگر ارائه دهنده اینترنت در خانه شما نصب کند ، از دستگاهی به نام Router برای ارائه Wi-Fi شما استفاده می کند. یک روتر یک شبکه محلی (LAN) را به اینترنت متصل می کند. در اکثر نصب های خانگی ، روتر شبکه های سیمی (اترنت) و بی سیم (Wi-Fi) و همچنین ارتباط با اینترنت را کنترل می کند. روتر بخشی از شبکه کامپیوتری شما است.

روتر خانه هوشمند

صحنه ها(Scenes)

برای کنترل چندین دستگاه با یک فرمان استفاده می شود. همان Moods است. با این حال ، در حالی که Groups با همه دستگاه ها یکسان رفتار می کند ، Scenes یک کنترل کننده را قادر می سازد تا دستورات مختلف را به دستگاه های مختلف ارسال کند. این امر به امکانات بی پایان مانند: “خاموش کردن چراغ خاموش و باز کردن پنجره B” یا “کم کردن نور همه لامپ ها تا 50 درصد و روشن کردن تلویزیون” منجر می شود. این قابلیت Scenes را به بخشی بسیار قدرتمند از یک شبکه مدرن اتوماسیون خانگی تبدیل می کند. 

اصطلاحات خانه هوشمند

سنسور(Sensor)

دستگاه اتوماسیون خانگی که اطلاعات را بر اساس شرایط متغیر مانند حرکت ، دما و سطح نور به سراسر شبکه ارسال می کند. به عنوان مثال ، یکی از ویژگی های سنسور حرکت این است که هنگام تشخیص حرکت اطلاعات را برای شخص ارسال می کند.

سنسور هوشمند

خانه هوشمند(Smart Home)

خانه هوشمند عموماً خانه ای است که شامل دستگاه های اسمارت یا نوعی سیستم خودکار است. هدف این خانه این است که برای ساکنان آن ارزش قائل شود. خانه هوشمند خانه ای است که آسایش ، امنیت و بهره وری انرژی را در هر زمان برای صاحبان خانه فراهم می کند ، صرف نظر از اینکه کسی در خانه است یا خیر. همچنین در این خانه روشنایی ، گرمایش ، تهویه مطبوع ، تلویزیون ، رایانه ، سیستم های صوتی و تصویری سرگرمی ، سیستم های امنیتی و/یا دوربین می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از راه دور کنترل شوند.

خانه هوشمند

کلمه بیدار کننده (Wake Word)

Wake Word واژه ای است که ، هنگامی که توسط کاربر با صدای بلند گفته می شود ، یک دستگاه را در حالت گوش دادن برای کنترل صوتی محصولات قرار می دهد ، جایی که فرمان شما از Wake Word پیروی می کند. به عنوان مثال ، “هی گوگل ، چراغ های اتاق نشیمن را روشن کن” یا “الکسا ، با تلفن همراه سارا تماس بگیر”.

دستیار صوتی هوشمند

وای فای (Wi-Fi)

یک شبکه بی سیم که کامپیوترها ، چاپگرها ، تلفن های همراه و سایر دستگاه های الکترونیکی سازگار را قادر می سازد در صورت اتصال روتر به اینترنت در محدوده یا محدوده خاصی ، با یکدیگر و اینترنت ارتباط برقرار کنند.

وای فای

شبکه بی سیم(Wireless Network)

گروهی از دستگاه های الکترونیکی به هم متصل شده و با استفاده از امواج رادیویی (RF) ارتباط برقرار می کنند. Wi-Fi ، Z-Wave و ZigBee همه فن آوری های شبکه بی سیم هستند

شبکه بیسیم

Z-Wave

یک نوع استاندارد ارتباطات بی سیم فناوری شبکه ای که تمام لوازم الکترونیکی خانه شما را قادر می سازد از یک شبکه بی سیم واحد کنترل شود. نصب آسان بدون برنامه نویسی پیچیده و کابل های جدید برای اجرا آسان است ، اما کنترل پیچیده ای بر شبکه شما ارائه می دهد. هر دستگاه مجهز به Z-Wave (از چندین تولید کننده) را می توان به شبکه اضافه کرد و بسیاری از دستگاه های غیر Z-Wave را می توان با اتصال آنها به یک ماژول لوازم جانبی Z-Wave سازگار کرد. 

پرونکل zigbee

ZigBee

یک نوع استاندارد ارتباطات بی سیم فناوری شبکه ای که تمام لوازم الکترونیکی خانه شما را قادر می سازد از یک شبکه بی سیم واحد کنترل شود. نصب آسان بدون برنامه نویسی پیچیده و کابل های جدید برای اجرا آسان است ، اما کنترل پیچیده ای از دستگاه های شبکه شده ZigBee شما را ارائه می دهد. سازگاری ZigBee بین محصولات تولید کنندگان محدود است.

پروتکل zwave

نظرات کاربران

  • من چند وقتی هست که دنبال مطلبی درباره چراغ و لامپ هوشمند هستم اما نتونستم مطلب کاملی پیدا کنم ممنون میشم اگه در این زمینه من رو راهنمایی کنین

  • دیدگاهی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    خانه هوشمند جهان اسمارت تکیه بر تجربه و توان نیروهای مجرب فنی ، در اختیار داشتن سبدی کامل از به روز ترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان و نیز ارائه محصولات و خدمات خود بر مبنای کیفیت برتر ، صرفه اقتصادی ‌، گارانتی و خدمات قوی توانسته جایگاهی شایسته به عنوان یک گروه پیشگام و پویا در میان سازندگان ساختمان های لوکس کسب نماید.

    کلیه حقوق این سایت متعلق به خانه هوشمند جهان اسمارت  می باشد

    بستن

    کالاها

    دسته بندی ها

    • ورود با پیامک
    • ورود با رمز
    user

    Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
    • تصویر
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • موجودی
    • وزن
    • طول
    • اطلاعات
    Click outside to hide the comparison bar
    مقایسه